Hjemmelaget Bananchips

 

* Du trenger:
-Banan
-Sitronsaft
-Skjærefjøl og kniv
-Skål til å ha bananskivene i
-Dehydrator (du kan også bruke stekeovn, men dette er ikke en oppskrift for det)

 

* Bruk gjerne bananer som har blitt brune i skallet (som fortsatt er ok inni, men er det partier som er sorte kan dette bare skjæres vekk, så lenge det ikke er mugg). Kjøp bananer til 40 prosent fra matredder`n, eller plukk bananer som er single -disse har mindre sjanse for å bli solgt, dessverre.
Det kastes mer enn 140 000 bananer hver eneste dag her i Norge, det er så fint å kunne være med på å unngå dette.
Banan er også en frukt som krever mye vann og sprøytemidler for å dyrkes, og må importeres lange avstander. Matvarer som må fraktes langt har store klimautfordringer, spesielt når det blir fraktet med skip eller fly. Da er det ekstra dumt at så mange blir kastet.

Kanskje du vil lese denne også: Emballasjefri snacks

 

* Skrell bananene og kutt de i 3-5 mm tykke skiver.

 

* Hell over litt sitronsaft, dette for å forhindre at bananene blir veldig brune. Litt brune vil de uansett bli, men dèt gjør ingenting på smaken. Du kan tilsette krydder for ekstra smak på bananene, men jeg har ikke prøvd det. De blir nydelig gode akkurat sånn de er med kun litt sitronsaft.

 

* Legg bananskivene på dehydrator-brettene, pass på at det er litt rom mellom hver skive slik at luft kan sirkulere fritt.

 

* Sett brettene i dehydratoren. Tørk i ca. 10 timer på 57 grader (tiden kommer litt an på hvor mange brett med bananer du har).

 

* Bananene er ferdig når skivene er bøyelige, men tørre helt gjennom. Det er viktig å sjekke at bananene er grundig tørket, hvis ikke kan det danne seg mugg ved lagring.

 

* Lagre bananskivene i en lufttett beholder.

 

Jeg streber etter å leve med minst mulig avtrykk. Minst mulig søppel -og derfor kjøpe mat med minst mulig emballasje. Jeg ønsker at min livsstil skal være bærekraftig. Og jeg drømmer om å være så selvberget jeg kan og støtte den norske bonden med det jeg selv ikke kan dyrke. Der jeg ikke kan velge Norsk prioriterer jeg varer som snart går ut på dato (redder maten fra å bli kastet), ser “feil ut” eller kjøper varer i store pakker.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg