Uten kvinner stopper Norge…

 

…Denne parolen leste jeg på en skjorte her for litt siden. Men jeg er ikke enig. Eller, jeg er bare femti prosent enig, fordi det er bare femti prosent sant. Norge, og hele verden, stopper nemlig uten både kvinner OG menn!
Jeg er nok ikke feminist, men jeg er for rettferdighet og lik rett for ALLE (og da mener jeg alle).

 

Jeg tror ikke nødvendigvis at en kvinne er bedre i en jobb enn en mann, men jeg mener ikke det motsatte heller. Jeg synes ikke at en mann skal bli ansatt i en jobb bare fordi det er en mann, eller motsatt. Jeg mener den rette personen til jobben, uansett kjønn. Og uansett legning, eller hudfarge, eller bakgrunn, eller livssyn, eller whatever! Skal vi kjempe for likeverd, må vi kjempe for LIKEVERD.
Vi kan ikke henge oss opp i “fordi det ble gjort sånn før”. Menn i dag skal ikke straffes for noe menn gjorde før i tiden.

 

Skal vi kjempe for likeverd, lik rett for alle, er ikke løsningen å gjøre alt motsatt fra hvordan det ble gjort før. Det er bra å sette kvinnen først, noen ganger, men gjør vi dèt for ofte vil mannen til slutt oppleve å komme dit kvinnene følte at de var før i tiden. Vi bør ikke overkompensere.

Løsningen er heller ikke å gjøre om ord og uttrykk som kanskje kan krenke noen. Ord i seg selv, som brannMANN eller postMANN, betyr ingenting, det er folks holdninger som er problemet og som må endres på. Men så mye vanskeligere(!) å gjøre noe med enn å fjerne -eller endre på ord.

 

Det burde være en selvfølge, uten spørsmål, forklaring eller tvil, at kvinner jobber som f.eks lastebilsjåfør, elektriker, dommer, murer eller som administrerende direktør. Eller at menn er hjelpepleier, renholder, servitør eller barne- og ungdomsarbeider.
Det blir også for dumt å påvirke noen til å velge et manns -eller kvinnedominerende yrke, på bakgrunn av kjønn. Man burde velge det man kan, og har lyst til.

 

Jeg synes heller ikke at vi skal gå så langt som (noe som allerede dessverre har begynt å skje), at vi utsletter kjønn.
At noen føler at de er født i feil kropp og ønsker å gjøre noe med dèt, er opp til hver enkelt og burde være både greit og vanlig. Men det burde ikke være noe som tvinges på alle.

 

Hadde vi bare hatt en verden der vi aksepterer og godtar alle slik de ER. At ALLE er like mye verdt -la oss heller rette fokus mot den HOLDNINGEN!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg