Nei, til hijab i politiet!

 

Vi har ytringsfrihet og religionsfrihet, og retten til å være oss selv -akkurat slik vi er og vil være. Dette gjelder i de fleste land, i alle fall vestlige land.

Jeg mener at alle mennesker skal ha rett til å være den de er. Uten å måtte forklare eller forsvare seg, burde alle ha rett til å leve livet sitt akkurat slik de ønsker -så lenge det ikke skader noe -eller noen andre. Mene det man vil, kle seg slik man vil, identifisere seg som det man vil, tro på det man ønsker…

 

Men når man jobber som politi, eller brannkonstabel, eller lege, eller lærer (sett inn flere yrker her selv der hovedoppgaven er å ta vare på andre mennesker) så, mener jeg, at man trer inn i en helt egen rolle. Og i denne rollen bør man “legge fra seg” noe av det man selv mener, eller tror på. I den jobben man har, som for eksempel politi, treffer man så mange ulike og forskjellige mennesker med egne trosoppfatninger og meninger, da bør man være objektiv -og vise at man er objektiv!

 

En hijab er vel først og fremst et politisk -og kulturelt symbol (og regnet som et religiøst plagg), og man viser veldig tydelig utad hva man mener og står for når dette plagget brukes. Og da, i rollen som politi (eller andre yrker der hovedoppgaven er å ta vare på andre mennesker), blir det mulig å være objektiv med hijab?

 

Man tar på seg en uniform, en politi -uniform (eller en annen, ut i fra hvilket yrke man representerer). OG man tar på seg den rollen en politi skal ha, nemlig å håndheve loven. Opprettholde orden, forebygge og forhindre straffbare handlinger, og beskytte borgerne og deres lovlydige virksomhet. Og dette skal man gjøre på en rasjonell og objektiv måte. Egne meninger, holdninger og livssyn må settes til side, akkurat mens man bærer den uniformen, og bærer den rollen. Som politi er man ikke lengre en privatperson, men en offentlig. Og da er det ikke rom for noe annet (som å bruke hijab), som viser at man ikke er objektiv.

 

 

 

10 kommentarer
    1. Uenig. Jeg har jobbet i helsesektoren i mange år og hatt mange kollegaer med hijab. Det går helt greit. Noen få pasienter har kanskje reagert negativt, men de er i mindretall – og ville ha reagert bare de så en helsearbeider med mørkere hud og arabisk eller afrikansk utseende.

      1. Så fint at det har gått bra. Og det burde det jo gjøre også, egentlig. Fordi, som jeg begynner med innledningsvis her i innlegget; alle skal ha rett til å være den de er og vise hvem de er. Men, kanskje spesielt i politiet -som skal opprettholde orden og håndheve loven, blir dette vanskeligere når man ikke viser utad at man er objektiv. Jeg synes ikke at politiet skal bære eller ha på seg noe personlig når de er på jobb (hva de gjør privat er selvsagt noe helt annet). Dette blir kanskje litt annerledes i helsesektoren, men ikke i politiet, mener jeg. 😀

        1. Enig med deg når det gjelder politi og hijab. Det bare eskalerer konfliktnivået i rassistiske gjenger som stadig vekk driver og demonstrerer og tenner på hellige bøker. Når det gjelder i helsevesenet derimot , er det ikke lenger noe som helst problem lenger som det var for noen få, for en del år siden.

          1. Det var ikke akkurat rasister jeg tenkte på her nei, men dèt kan hende at det også er et problem. Jeg tenker vel mer på at ALLE skal føle seg ivaretatt i situasjoner der man har behov for hjelp, og at personen som kommer for å hjelpe dem ikke viser sine personlige meninger og holdninger. Alle skal føle seg trygge!

    2. Helt enig! Vil også legge til at å påstå at mennesker som reagerer på det islamistiske shariaplagget ville reagert om de så noen med mørkere hud, det er fordomsfullt og rasistisk 🐰

      1. Jeg tror ikke at alt er ment som rasistisk eller fordomsfullt, selv om man uttrykker at man ikke liker, f.eks hijab, eller føler seg ukomfortabel med mennesker med annen etnisitet. I alle fall ikke hvis man er pleietrengende, syk eller har behov for hjelp på en eller annen måte. Mange, kanskje spesielt eldre, føler seg mest trygg med å få hjelp fra “sine egne”.

        1. Da vi var yngre var det sikkert flere eldre som ikke var helt komfortabel, men i dag, tror jeg den biten er sjeldnere. Er ihvertfall slik jeg opplever det. Personlig er jeg drita lei av slike folk som drar inn hudfarge når en ytrer skepsis til islam og slike symboler. En gang skrev jeg et innlegg der jeg ytret meg negativ til president Erdogans venner. Jeg synes politikken, mentaliteten og menneskesynet er grusomt. Og vips så hadde hun over her 👆🏽 skrevet et eget innlegg om at det handlet om hudfarge og at jeg var rasist. Og her ser jeg igjen at det går i samme bane. Besynderlig at det er mennesker fra ytre venstre fløy som bedriver slik retorikk, skriver at dem har jobbet med.. men har faktisk ingen venner eller omgangskrets fra arabiske eller afrikanske land. Og samme vedkommende kaller meg rasist, og mine nærmeste venner er fra nevnte land.. er det ikke rart? Nei, til hijab i politi, helsevesen, skoler osv.. nei til islam i Norge!! Som homofil ville jeg funnet det problematisk å møte det offentlige når det første jeg ser er støtte til en ideologi som undertrykker kvinner og fremmer homohat. Slik kan ikke vi ha det i offentlig sektor her til lands 🐰

          1. Det er både synd -og det gjør vondt å bli misforstått, og spesielt hvis man føler at man blir hengt ut offentlig i tillegg.
            Det er dumt å anta ting, anta hva andre mener og anta hva andre gjør.
            Du vet vel heller ikke, helt sikkert, om Kjerringtanker har en omgangskrets fra f.eks arabiske eller afrikanske land, dèt blir også å anta.
            Men, jeg er så enig med deg i at alle som jobber innen offentlig sektor, og spesielt politi og omsorgsyrker, ikke burde bruke noe synlig som viser at man ikke er objektiv!

            1. Jo det vet jeg, hvis jeg ikke hadde visst hadde jeg ikke skrevet det. Men ja, her er du og jeg veldig enig. Må legge til at uansett yrke der en må forholde seg til andre mennesker bør en ikke ta slike ting som dette med seg, hverken symbolene eller holdning. Har noen bussjåfører her som begynner «tale i tunger» når jeg kommer ombord i bussen. I mantraet nevnes Allah flere ganger og andre ord som jeg har lært meg å skjønne opp gjennom årene. La meg si det sånn, hadde rollene vært motsatt, jeg sjåfør og disse hadde vært passasjerer og jeg hadde sagt som dem, da hadde jeg fått sparken.

            2. Hvordan kan du vite det, helt sikkert, at ikke Kjerringtanker ikke har en omgangskrets fra arabiske eller afrikanske land? Det blir jo litt å anta noe om noen du ikke kjenner, blir det ikke?

              Det blir kanskje litt sånn, at vi “finner oss i” ting, for å være grei med. For å vise at vi inkluderer osv…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg