JEG vil være den som er smart!

 

Jeg har de siste årene kun eid en dumbphone. Det er mulig å koble seg til internett med mobilen, men dette er ikke noe jeg verken har behov -eller lyst til. Jeg har ikke en eneste App jeg bruker, eller har behov for. Jeg synes at vi har blitt alt for avhengig av, ikke bare mobiltelefonen, men det aller meste av “smart” -elektronikk. Jeg synes vi har gått for langt, alt for langt. Nå skal det være elektronikk og “smarte” -funksjoner i absolutt alt. Hvorfor det? Skal vi ikke tenke -eller gjøre noe selv lengre?
JEG vil være den som er smart!

Har det blitt utdatert å hente informasjon fra bøker?

 

Hvorfor må vi ha internett og smartfunksjoner i f.eks en varmeovn, lys, støvsuger, gressklipper, oppvaskmaskin, stekeovn, døråpner, kjøleskap, grill, eller i bilen?

Blir vi bare latere og latere og orker ikke å reise oss, for å f.eks bestille mat ved disken i restauranten, eller gjøre enkle og helt vanlige oppgaver i hjemmet (-eller ute).

Hvorfor innbiller vi oss at vi får en bedre verden med mer -og avansert teknologi?

Har du lest denne: Ungdom på 90 tallet

 

Jeg tror at det stigende behovet for elektronikk er med på å ødelegge jordkloden vår.

Hva med å nyte skogens ro?

 

Her i Norge bytter de aller fleste til ny smarttelefonen hvert tredje år. Noe av grunnen er fordi operativsystemet blir utdatert, mobilen tregere og batteriet dårligere. Men aller mest fordi vi har “lyst på” nytt.

 

Det trengs rundt 40 forskjellige metaller bare for å produsere en mobiltelefon, og metaller består av flere ulike mineraler. Kobolt, grafitt og litium. Gull, kobber, sølv, wolfram, tantal og tinn. En hel rekke sjeldne jordmetaller må altså til for å produsere, ikke bare mobiltelefoner, men all elektronikk.
Det stadig økende “behovet” for ny, smart elektronikk fører til en stadig økende etterspørsel av råmaterialer.

For å utvinne mineralene som trengs for å lage all den elektronikken vi “trenger”, må det sprenges og graves i mye jord og fjell. Dette er både energikrevende, forurensende og ødelegger mye natur.

Bare elbiler alene vil føre til en global mangel på metaller. Og i prosessen ødelegger vi naturen og jordkloden vår!

Denne her fungerer helt utmerket til formålet, håper jeg aldri må kjøpe ny igjen!

 

Nødvendigheten med å fysisk se og snakke med andre mennesker forsvinner mer og mer. Vi har byttet ut mennesker med selvbetjente kasser og skjermer som skal være “enklere” og “kjappere”. Alt skal foregå digitalt.
Vi mister også følelsen av hva pengene er verdt, fordi vi kun ser summen som et tall på en skjerm, i forhold til når vi fysisk ser at det blir mindre penger igjen i hånda etter at vi har betalt for noe.

 

Jeg ønsker meg ikke en verden full av smart elektronikk, jeg ønsker meg en verden med smart-tenkende mennesker.

 

 

 

4 kommentarer
    1. Jeg er nok litt for avhengig av mobilen til mye. Men ellers har jeg lite “smarte” ting. Og jeg er MYE ute i skog og andre steder for å se folk. MEN for f eks å kunne få blogget som jeg vil synes jeg det er greit med en mobil med smart-funksjoner 🙂 I dag blir det tur ut, gå i luften og se mennesker. OG ta noen fine bilder. Bloggen er for meg mye foto-glede også, så da fyker jeg rundt og knipser. Og kanskje legger jeg ut et innlegg AKKURAT når jeg har lyst. Hvis jeg sitter alene på kafe. Fra mobilen. Men jeg har en gammeldags leilighet uten oppvaskmaskin til og med 😀 Og smart-klokke etc.. Null og niks.

      1. Jeg bruker ikke mobilen min til å blogge med -eller til å ta bilder (men jeg tar masse bilder), så det er fullt mulig uten. 😉

    2. Ja, sikkert. Jeg har ikke som mål å klare meg HELT uten mobil jeg, så lenge den fungerer som fint kamera, og er lett å ta med for å ta bilder. Og så lenge det å være ute i lufta og ta bilder, se på natur, bruke hjernen på andre måter, er det egentlige målet så ser jeg ikke noe problem med å bruke mobilen som kamera, og blogge fra den. Jeg har den allerede. Mobilen. Kjøper sjelden ny mobil. Min brukes til den er omtrent i filler. Jeg synes jo det er enklere å blogge fra pc-en da. Litt større. Du blogger fra pc du da? Gammel? Hva gjør du når den blir for gammel? Vil du da ikke ha ny? Er bare litt nysgjerrig hvordan du tenker 🙂

      1. Jeg liker tankegangen din, det er slik jeg håper de aller fleste kunne tenkt! Å bruke det man har så lenge som mulig, helt til det ikke virker. Å komme seg ut i naturen, bruke den på en positiv og god måte.
        Jeg blogger fra PC, det er den gamle PC`en til min svigermor og jeg aner ikke hvor gammel den er, i alle fall mer enn 7 år. Jeg fikk denne PC`en da den gamle min ikke hadde et nytt nok operativsystem lengre. Når den jeg har nå (dessverre) går synd, vil jeg først prøve å finne en som er brukt, finner jeg ikke en brukt en, kjøper jeg nok ny, men den tid den sorg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg