Gjestfrihet -til besvær!?

 

De siste årene har jeg fått en del eldre venner. Selv er jeg først i 40 -årene, og de fleste vennene jeg har hatt gjennom livet har vært like gamle som meg eller pluss/ minus 10 år i aldersforskjell. Men i de siste år har jeg altså fått flere eldre venner, mange av dem i 60 -årene eller mer.
Og jeg har virkelig funnet ut at gjestfriheten til “den eldre garde” er en helt annen enn de jeg er vant med. Noe som har vært både til utfordring og besvær.

 

Servering har aldri vært en “stor greie” når jeg har gått på besøk til (og hatt besøk av-) venner. Noen ganger har vi selvsagt planlagt på forhånd at vi skal spise mat sammen, hjemme hos -eller ute, man må jo ha mat når man skal være lenge sammen. Men kaker og “noe til kaffen” har aldri vært en greie. Det har alltid holdt med kaffe i koppen, og kanskje en skål smågodt på bordet.

 

Men etter at jeg fikk disse nye bekjentskapene og går på besøk til og er sammen med dem, har jeg altså fått en “wake up call” på hva som har vært (og fortsatt er) i tradisjon tro.
Når man kommer på besøk hos noen er det alltid servering, det er visst påkrevd å spise noe (søtt) til kaffen. Og det er både frekt og uhøflig å takke nei. Noen heller til og med opp kaffe i koppen til deg, og legger kaker på fatet ditt.

 

For min del er dette dessverre ikke så enkelt. Og jeg er ikke sånn for å være vanskelig (selv om noen kanskje av og til tror det). Den ene siden av saken er at jeg har cøliaki, og absolutt IKKE kan spise “vanlige” kaker og gjærbakst. Dèt sier seg selv, når det gjelder dette MÅ jeg si nei. Men folk lærer meg å kjenne, og finner annet å servere som ikke inneholder gluten. Problemet er bare det at jeg blir kvalm av det meste som er søtt, og jo mere jeg spiser jo verre er det. Det minste lille (glutenfrie-) kakestykket, er aldri lite nok.

 

Det er den siden av saken. Men hvorfor MÅ det, på død og liv, være servering når man stikker innom noen et par timer for å slå av en prat? Jeg kommer da slett ikke dit for å spise, eller drikke. Jeg kommer dit for samværet. For å være sammen. Prate. Og tilbringe tid i hverandres selskap!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg